قوجا تبريز
خوش گلميسيز

رار بود تا آماده شدن خانه‌هاي زلزله‌زدگان كانكس‌هايي براي مردم فراهم شود تا حداقل در برابر سرما سرپناهي داشته باشند اما هنوز حتي از ورود كانكس به برخي مناطق هم خبري نيست.

دو زمين‌لرزه نسبتا شديد كه در روز شنبه 21 مرداد 1391 مناطقي از استان آذربايجان شرقي را لرزاندند؛ زمين‌لرزه‌اي با بزرگي 4/6 ريشتر در ساعت 16:53 در 17 كيلومتري اهر و زمين‌لرزه‌اي با بزرگي 3/6 ريشتر در ساعت 17:04 در 10 كيلومتري ورزقان را لرزاندند.

مسوولان آمار دقيقي از شمار كشته‌شدگان اين حادثه ارائه نكرده‌اند. رئيس سازمان مديريّت بحران شمار قربانيان را 253 نفر، وزارت بهداشت 306 نفر و پزشكي قانوني 169 نفر اعلام كرده‌اند اين در حالي است كه بر اساس اعلام سازمان جمعيت هلال‌احمر، 16 هزار مراسم ترحيم براي درگذشتگان اين زمين‌لرزه برگزار شده است!

در محدوده اين زمين‌لرزه‌ها 18 هزار و 618 واحد مسكوني دچار آسيب شده كه از اين تعداد 5 هزار و 329 واحد به طور كامل تخريب شده‌اند.در مجموع 410 روستا دچار تخريب شده و 65 روستا به طور كامل از بين رفته‌اند12 روستاي شهرستان ورزقان به طور كامل تخريب شده كه هر يك از اين روستاها حدود 900 تا هزار نفر جمعيت داشتند كه كمتر از 40 درصد آنها جان خود را از دست داده‌اند.

همه زيرساخت‌هاي مخابراتي ناحيه ورزقان به هم ريخته و تمامي خطوط قطع شدند. 60 روستاي منطقه ميان 50 تا 70 درصد و شش روستاي شهرستان اهر به‌كلّي تخريب شده‌اند. خسارت‌هاي واردشده به شبكه برق 25 روستاي زلزله‌زده اين استان 12 ميليارد تومان برآورد شد.

اين خلاصه‌اي از اتفاقي است كه چندي پيش براي استان آذربايجان شرقي افتاد و مسوولان ساعاتي پس از آن شروع به واكنش كردند، برخي در جهت منافع خود و برخي هم از روي اجبار‌! برخي از وزرا بلافاصله هواپيما و هليكوپتر‌ها را آتش كردند تا مناطق زلزله‌زده را از نزديك زيارت كنند! وزير بهداشت، وزير مسكن، رئيس جمهور هم كه آن زمان به همراه تيم خود در زمين عربستان بود نيامد. در آن زمان به هر روي، وقتي مسوولاني كه در منطقه وظيفه كمك‌رساني به زلزله‌زدگان را بر عهده دارند به اين موضوع واقف شدند كه امكان عملي‌شدن وعده‌هاي دولتمردان وجود ندارد، تقاضاي ارسال چادرهاي مقاوم براي اسكان زلزله‌زدگان كردند.

محمود مظفر، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر با اشاره به نزديك شدن فصل سرما و مشكلاتي كه مي‌تواند براي آسيب‌ديدگان زلزله آذربايجان شرقي ايجاد كند، تمهيداتي در اين‌باره توسط هلال احمر انديشيده شده ازجمله تهيه و ارسال چادرهاي اقليمي كه توانايي تحمل سرمايي تا 20درجه زير صفر را دارد.سرما در اين مناطق به حدي است كه سيد‌محمد‌رضا‌هاشمي‌نيا، مديرعامل صنايع نساجي هلال احمر نيز گفته تلاش مي‌كنيم تا 20هزار چادر اقليمي را كه تا 20درجه زير صفر در برابر سرما مقاوم است، توليد و براي آسيب‌ديدگان زلزله آذربايجان شرقي ارسال كنيم.

ظاهرا مسوولان هلال احمر هم از جايي الگوبرداري كرده‌اند؛ چراكه تمامي حرف‌هاي مسوولاني كه به نوعي وظيفه اي در برابر تامين وسايل مورد نياز زلزله‌زده‌ها دارند شبيه به هم شده اما نكته جالب اينكه هيچكدام به گرد عمل هم نمي‌رسد!علي نيكزاد وعده داد شخصا همه مسائل مربوط به بازسازي واحدهاي تخريب‌شده در زلزله را در دولت پيگيري خواهد كرد؛ وعده‌هايي از اين دست فراوان است تا جايي كه برخي مسوولان به بقيه توصيه كردند كه وعده‌هايي كه امكان عملي شدن آنها وجود ندارد به مردم ندهند. البته معاون اول رئيس‌جمهور از آن دسته مسوولاني است كه كلا وعده‌هايي رويايي مي‌دهد.

او هم از قافله اظهار نظر عقب نمانده و پس از بازديد از مناطق زلزله‌زده وعده داد‌ كه پيش از فرارسيدن فصل سرما و تنها در مدت زمان دو‌ماه خانه‌هاي آسيب‌ديده بازسازي و به زلزله‌زد‌گان تحويل مي‌شود‌ كه آن دو‌ماه نيز به پايان رسيده است.

نماينده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در اين‌باره گفته متأسفانه وعدهاي داده‌شده دولت مبني بر پرداخت مبالغ بلاعوض و وام ساخت و تعميرات به زلزله‌زدگان هنوز محقق نشده است. الله‌وردي دهقاني با تأكيد براينكه دولت براي زلزله‌زدگان بايد حدود 30هزار واحد مسكوني بسازد ادامه داد: بنياد مسكن در فاز اول براساس اولويت‌ها و با توجه به فصل سرما 11هزار خانوار را انتخاب كرده است كه احتمال دارد با روند كنوني تا پايان آبان‌ماه حدود 50 درصد آن آماده تحويل شود. حالا اينكه باقي اين افراد بايد چكار كنند هنوز دولتمردان چاره‌اي براي آن كشف نكرده‌اند!

دهقاني با اشاره به وضعيت بد اقتصادي مردم در مناطق زلزله‌زده اظهاركرد: با توجه به تخريب مغازه‌ها و از بين رفتن اجناس و محصولات كشاورزي، دولت بايد توجه جدي هم به اصناف و كشاورزان داشته باشد. نماينده مردم ورزقان در رابطه با وعده وزير راه و مسكن و شهرسازي مبني بر تحويل 45روزه واحد‌هاي مسكوني گفت: البته نمي‌شود توقع داشت با توجه به حجم بالاي خرابي، ساخت وسازها به سرعت پايان يابد ولي آن تعداد واحد مسكوني كه خود آقاي نيكزاد كلنگ‌زده است، آماده تحويل است و حتما مي‌آيند و افتتاح مي‌كنند.

كانكس‌هاي وعده شده كجاست!؟

قرار بود تا آماده شدن خانه‌هاي زلزله‌زدگان كانكس‌هايي براي مردم فراهم شود تا حداقل در برابر سرما سرپناهي داشته باشند اما هنوز حتي از ورود كانكس به برخي مناطق هم خبري نيست. با اين حال فرماندار ورزقان خبر داده مقرر شد كانكس‌ها تنها در اختيار كساني قرار گيرد كه خانه‌هايشان تخريب شده است! حالا اينكه منظور آقاي فرماندار خانه‌هاي 100 درصد تخريب است يا نيمه تخريب هنوز هيچكس نمي‌داند چراكه در اين مناطق خانه اي نيست كه سرپا باشد!

تنها چيزي كه از سخنان مسوولان مي‌توان دريافت اين است كه هيچ كس اقدامي جدي براي كمك به زلزله‌زده‌ها نمي‌كند و اين تنها مردم هستند كه بايد با دست خالي آجر روي آجر بگذارند و براي خود سرپناهي بسازند؛ طبق سنوات گذشته!

یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir